vineri, 10 aprilie 2009

Excursie foto Muzeul Aviatiei

Intrerupem nitel seria Paris, sa mai variem pentru a nu aparea plictiseala si monotonia si ne vom juca cu jucarii de oameni mari…
Avioane, elicoptere si ceva pe langa adicatelea.
Sambata, 04.04, am fost in prima mea excursie cu cei de la orasul.ro. Ii stiam de ceva timp de pe un forum, dar nu imi adunasem suficiente resurse pentru a merge cu ei intr-una dintre excursiile de pana acum.
Punctul de pornire: statia de metrou Pipera si de acolo pe traseul Bd Dimitrie Pompeiu, Muzeul Aviatiei, Parcul Herastrau, Fantana Miorita, Gara Baneasa, Vila Minovici, Piata Presei Libere (aici vad ca tot traseul nu ocupa 2 randuri intregi, dar daca le-as zice picioarelor mele acest lucru cred ca m-ar lua singure la suturi in fund).

Ca pentru orice lucru romanesc, inceputul trebuia sa aiba o temelie solida, asa ca trecuram nitel pe la Vera, unde era cam plin, asa ca a trebuit sa consumam la botul calului.

Dorele, o bere bre?

Ahse... Hac, scuzati va rog de acum greselile ortografice si eventualul tremur al obiectivului, dar va dati seama ca daca sunt OOF fotografiile asta se datoreaza doar sucului de hamei, nu nepriceperii subsemnatului.
Revenind la oile noastre (apropos, salutari la mititica ciobanasului catindat la europene)... Muzeul a fost infiintat in anul 1990, ceea ce ma face sa ma intreb de ce asa tarziu, pentru ca aviatia a fost un domeniu in care am fost tot timpul la inaltime (si la propriu si la figurat) inca de la inceputuri cu Vuia si cu Coanda.
Adresa din scripte a muzeului este: Bucureşti, str. Fabrica de Glucoză nr. 2-4, sector 2, iar intrarea “din fata” arata cam asa:

Am spus "din fata" pentru ca noi am intrat prin spate (deh, aveam pile), pe o poarta din Dimitrie Pompeiu, direct in actiune, intre choptere, avioane, camioane dispuse pe un mare camp.

Urmeaza o serie cu choptere si avioane pentru care am gasit mai greut informatii , asa ca scuzati eventualele greseli si daca le observati, dati cu corectatul aici, nu ma supar.

Cele 3 de mai jos infatiseaza aspecte dintr-un elicopter MI8, un elicopter de transport mediu, dar care se poate folosi si pentru a killari oameni, datorita armamentului din dotare. E fabricat... ce surpriza... de fratiorii rusi si a intrat in productie in 1962, fiind produs in continuare si in zilele noastre. Este in folosinta a peste 50 de tari. Are un echipaj de 3 persoane si o capacitate de 24 de pasageri sau 12 targi si un loc pentru un asistent medical.

Urmeaza un supersonic, un avion de lupta din dotarea armatei romane (cine ghiceste ca e de productie sovietica, are un premiu), celebrul MiG (Mikoyan-Gurevich) 21 F13. A fost produs intre 1959 si 1985 in toate variantele sale (F13, PFM, 21 bis, 21-93). Astazi se pare ca mai avem doar 48 de LanceR-uri functionale, care vor fi retrase in 2012, cand vom trece pe antichitatile si ciurucurile de care nu mai au nevoie americanii.

Next... MiG 29 Sniper, care imi face impresia de a fi top of the line in dotarea noastra (nu stiu daca e adevarat), un avion care cred ca a fost inspirat de F-urile parsivului popor american, judecand dupa cele 2 reactoare asemanatoare. A “vazut actiune” incepand din 1983 si mai vede si in zilele noastre. Sniper-ul este o incercare de upgrade a MiG 29 facuta pentru noi de catre israelieni incepand cu 2000. Programul a fost oprit in 2003, datorita costurilor mari de intretinere, guvernul luand decizia sa investeasca in programul MiG 21 LanceR.

Ca sa ajunga la elicoptere sau avioane, pilotii si soldatii aveau nevoie mijloace de transport, pe care le puteti zari mai jos. Nu stiu ce model este, insa sunt convins ca a vazut si zile mult mai bune.

Trecem la choptere din nou, si mi se umfla pieptul de mandrie patriotica sa va prezint un elicopter de productie romaneasca: IAR 316B Allouette III. A fost produs la Brasov (apropo, stiti ceva, mai exista fabrica, mai face ceva?) intre 1971 si 1987 si este un elicopter de antrenament, dar a suferit si modificari pentru a putea suporta armament pe el. Are un echipaj de doua persoane si poate duce 5 pasageri.

Un alt exponat de productie romaneasca este “Vulturul” (IAR 93), un avion subsonic de vanatoare, suport si atac la sol. A fost un proiect comun romano-iugoslav, avioanele noastre fiind construite la Craiova. Se intentiona sa inlocuiasca MiG 15 si MiG 17 in calitate de avion de vanatoare si bombardier. A fost produs in 88 de exemplare intre 1975 si 1992. Avea 2 variante: cu 1 scaun si cu 2 si ambele prototipuri au fost pierdute in timpul unor zboruri de test. In total au fost pierdute 9 din cele 88 de exemplare. Nu am o statistica acum, dar pun pariu ca au picat mai multe MiG-uri ale armatei noastre, de-a lungul timpului.

Cu numarul 1120 pe tricou urmeaza tot un MiG 21 de care am vorbit mai sus, de data aceasta un MiG 21 U-400.

Daca doriti un zbor pe deasupra Arcului de Triumf si aveti 200 de lei, va invitam sa luati un loc intr-un avion al companiei L.A.R.E.S (Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat). Singura dificultate va fi sa ii gasiti, cred. Poate incercati la urmasii lor de astazi, T.A. ROM.

Traim decenii de impliniri marete, traim decenii de lupta si cuvant...

Un bord de IAR 823, un avion de antrenament civil si militar, produs la noi in anii ’70.

Cu el se incheie periplul prin Muzeul Aviatiei si urmeaza cel pana la Casa Presei Libere, cu cateva instantanee surprinse pe drum, pe care nu le voi tulbura cu vorbe.


Va recomand cu caldura, cand va permite si timpul, un tur pe la Muzeul Aviatiei, aveti cate ceva de vazut.
Pana data viitoare... Zile minunate.